A ja zapytam o inną sprawe: Ma ktoś jakieś patenty na zrobienie dobrych zdjęć (chodzi o dobrą jakość, wyrazistość; ew. informacje o sprzęcie na jakim najlepiej robić foty) - ja tam doswiadczeń za dużo w fotografowaniu nie mam, więc jak ktoś ma jakieś swoje osobiste rozwiązania i uwagi które stosuje i chciałby się podzielić to zapraszam
(* może bardziej to się nadaje na osobny temat, nie wiem, narazie może zobaczmy co z tego wyjdzie, gdy zdarzy się że pojawi się sporo informacji to wtedy moderatorzy mogą przenieść jako osobny temat, jeśli odp będzie mało to nie ma sensu wydzielać osobnego tematu, tak myśle)
1. Światło.
W fotografii ( analogowej i cyfrowej) odpowiednia ilość światła jest najważniejszym i podstawowym czynnikiem, decydującym o tym czy zdięcie będzie udane czy nie. Niestety akwaria w większości przypadków nie posiadają dostatecznej ilości światła żeby uwiecznić na zdięciu szybko pływające obiekty, w tym przypadku ryby. Obiekt w ruchu wyjdzie prawie zawsze rozmazany, a to dlatego, że czas otwarcia migawki jest zbyt długi żeby „zamrozić” w bezruchu rybę i zarazem odpowiednio naświetlić zdięcie. Zasada jest taka – im mniejsza ilość światła, tym czas otwarcia migawki będzie dłuższy, inaczej zdięcie wyjdzie po prostu za ciemne. Oświetlenie większości zbiorników umożliwia fotografowanie z czasami rzędu 1 sekundy do mniej wiecej 1/70 sekundy. To znacznie za mało na zamrożenie w bezruchu jakiejkolwiek szybciej pływającej ryby. Dochodzą jeszcze do tego drgania naszych własnych rąk, które skutecznie potrafią zepsuć już i tak zamazane zdięcie. Co więc zrobić żeby zdięcie wyszło udane ? Jest na to kilka sposobów.
2. Zwiększamy wartość ISO.
Wartość oznaczana mianem ISO, to nic innego jak czułość elementu światłoczułego aparatu ( w aparatach cyfrowych jest to matryca, w analogach klatka filmu) na światło. Jeśli podniesiemy ISO czułość matrycy na światło wzrośnie, pozwoli to za razem skrócić czas migawki i zwiększy szanse na nie rozmazane zdięcie. W dzisiejszych czasach prawie każdy aparat cyfrowy od zwykłego automatycznego kompaktu, po profesjonalne lustrzanki, ma możliwość zmiany ISO. W kompaktach jest to zwykle wybór pomiędzy 50 - 400, w bardziej zaawansowanych aparatach jest to 100-800 ( czasem więcej), a w lustrzankach wartość ta może wynosić aż 100-3200. Niezależnie jakim aparatem dysponujesz, sprawdź w instrukcji jak wysoko możesz podnieść ISO i przekonaj się sam jak czas migawki będzie się skracał w miarę podnoszenia ISO. Niestety, podniesienie ISO prowadzi do wytwarzania się tak zwanych szumów elektronicznych, które psują jakość zdięcia i uwidaczniają się szczególnie w ciemniejszych partiach obrazu. W raz ze wzrostem ISO, rośnie też poziom szumów, w jednych aparatach uwidacznia się to bardziej ( szczególnie w kompaktach) w innych mniej, lub prawie w cale ( w niektórych lustrzankach). Na przykład w Nikonie D50 przy wartości ISO 1600 poziom szumów jest bardzo znośny i z powodzeniem można robić zdięcia, a do ISO 800 szumy nie wystepują prawie w ogóle. Natomiast kiedy weźmiemy pierwszy z brzegu kompakt, przy ISO 400 praktycznie nie da się robić zdięć Jest to właśnie jedna z wielu zalet lustrzanek – nieporównywalnie mniejsze szumy w zestawieniu z kompaktami. Zatem wybór ISO jest naszą indywidualną sprawa, w zależności jaki aparat posiadamy, i czy cenimy sobie bardziej jakość zdięcia czy chęć sfotografowania ryby. Warto jeszcze wspomnieć, że program Adobe Photoshop posiada filtr Redukcja Szumów, który może okazać się naszym najlepszym przyjacielem w cyfrowej obróbce zdięć naszych akwariów.
3. Pomiar światła.
Każdy aparat ma wybór sposobu pomiaru światła, za zwyczaj są to trzy rodzaje : matrycowy ( metering), centralnie ważony ( central-weighted), oraz punktowy czyli tzw. Spot
Pomiaru matrycowego używajmy gdy mamy całe akwarium widoczne w kadrze, bez widocznych na nim innych elementów typu szafka, albo ściana.
Pomiar centralnie ważony jest pomocny w zdięciach gdzie poza samym akwarium chcemy też pokazać szafkę, lub inne elementy wystroju mieszkania. Pomiaru tego używamy tez przy fotografowaniu ryb i innych elementów wystroju akwarim.
Pomiar punktowy natomiast włączajmy przy zdięciach makro, gdy fotografowany obiekt jest bardzo mały ( np. mała rybka typu Gupik ).
4. Balans bieli.
Opcja wyboru balansu bieli ( ang. White Balance ) pozwala na zmianę sposobu w jaki aparat rejestruje barwę białą. Jest to bardzo pomocne, gdyż automatyka aparatu ma tendencję do przekłamywania barw i gdy pozostawimy aparat samemu sobie to możemy się nie mile zaskoczyć, gdy zobaczymy zdięcia na ekranie komputera. Żeby tego uniknąć zmieniajmy balans bieli zależnie od sytuacji oświetleniowej. Gdy oświetlasz zbiornik zwykłymi żarówkami zmień balans bieli w aparacie na ten oznaczony symbolem żarówki. Pozwoli to uniknąć okropnej żółtej barwy światła.
Gdy nad akwarium masz zainstalowane świetlówki zmień balans na ten oznaczony symbolem świetlówek. W niektórych aparatach są tez ustawienia pod światło halogenowe, czy nawet zachmurzone niebo itp. Możemy też sami zdefiniować balans bieli kierując aparat na jakiś jasny obiekt, lub najlepiej specjalny papier fotograficzny o 18% szarości.
5. Z lampą czy bez ?
Oczywiście jeżeli tylko jest to możliwe - bez. A to dlatego, że zdięcia robione z lampą błyskową tracą na kolorze i naturalnym wyglądzie samych ryb. Ponadto lampa błyskowa nie wpływa najlepiej na samopoczucie naszych podopiecznych, więc używajmy jej tylko w ostateczności, jeśli bardzo zależy nam na sfotografowaniu jakiejś rzadkiej ryby itp. Zaletą lamp błyskowych jest to, że umożliwiają one „zamrożenie” nawet szybko pływającej ryby, co sprawi, że zdięcie wyjdzie ostre nawet przy kiepskim świetle.
6. Jaka forma zapisu ?
Droższe kompakty i aparaty bardziej zaawansowane posiadają co najmniej dwie formy zapisu plików. Najbardziej powszechny format to pliki JPG, który pozwala na szybki zapis ze względu małą wagę uzyskaną poprzez dużą kompresję. Duża kompresja oznacza, że aparat zapisując obraz wyciął z niego sporą ilość informacji, prościej mówiąc już w chwili zapisywania zdięcie straciło na jakości. Nie jest to widoczne gołym okiem, ale uwidacznia się gdy eksperymentujemy ze zdięciem w programie graficznym, w tedy nie mamy tak szerokiego wachlarza możliwości jego poprawienia jak przy plikach nie skompresowanych.
Drugi format zapisu to dosyć powszechnie spotykany TIFF. Zachowuje on prawie pełną ilość informacji o zdięciu, co pozwala cieszyć się obrazem znacznie bogatszym w szczegóły , niestety czas jego zapisu jest sporo dłuższy.
Ostatnia i dająca największe możliwości opcja to pliki RAW. Format RAW występuję w zaawansowanych aparatach takich jak tzw. hybrydy ( Fuji s9500, s7000, Minolta A200, Sony R1 etc.) oraz we wszystkich lustrzankach . Format ten pozwala na uzyskanie pełnej informacji o zdięciu, co więcej obraz nie jest przetworzony przez procesor aparatu, a to dlatego, że my możemy sami później wyregulować wszystkie parametry, takie jak balans bieli, ekspozycja itp. w specjalnym programie dołączonym do aparatu. Nie musimy się zatem kłopotać odpowiednimi ustawieniami aparatu podczas robienia zdięcia, zrobimy to potem na ekranie monitora według własnego uznania. Dodatkowym plusem plików RAW jest o wiele większa dynamika zdięcia, niż w przypadku innych plików. Niestety nie ma róży bez kolców, jeden plik RAW zajmuje przeważnie około 7 – do nawet 13 mb pamięci, więc trzeba mieć duużą kartę. Mimo wszystko jeśli tylko mamy możliwość – używajmy RAW, na pewno każdy doceni jego możliwości.
7. Statyw – Twój najlepszy przyjaciel.
Tak, statyw jest rzeczą, dzięki której docenisz wartość nieporuszonych, ostrych zdięć i szybko przekonasz się, że robienie zdięć z ręki nie zawsze jest efektywne . Można kupić też mini statyw i np. postawić na stołku, nie jest to inwestycja droga, bo w granicach 25-30 zł, a na pewno warto. Jeśli ktoś posiada aparat ze stabilizacją obrazu to też niech nie myśli, że stabilizacja załatwi sprawę definitywnie. Pomóc owszem pomoże bardzo, ale w naprawdę kiepskich warunkach oświetleniowych tylko statyw zda pełny egzamin i pozwoli uzyskać ostre zdięcie.
8. Jak fotografować ?
Kompakt bez ustawień manualnych:
Jeśli posiadasz kompakt bez ustawień manualnych i chcesz uzyskać dobre zdjęcie jakiejś poszczególnej ryby przełącz na tryb Portretowy. Pozwala to wyeksponować główny obiekt w kadrze ( w tym przypadku rybę) i za razem rozmazuje lekko tło, co sprawia, że wzrok oglądającego skupiony jest na rybie , a nie np. na jakimś zabłąkanym ślimaku, który wpadł nam nie chcąco z tyłu w kadr.
Jeśli chcesz ukazać akwarium w pełnej okazałości przełącz na tryb Krajobrazowy, pozwala on zachować dużą głębię ostrości i wyeksponować cały zbiornik z wszystkimi jego elementami.
Aparaty z ustawieniami manualnymi:
Jeśli masz jakiś droższy kompakt lub bardziej zaawansowany sprzęt, to prawie na pewno posiada on ustawienia pozwalające na kierowanie czasami naświetlania oraz otworem przysłony, lub w pełni manualną kontrolę.
Ja polecam do fotografii akwariów używać trybu priorytetu przysłony ( ang. aperature priority), który oznaczony jest zwykle na aparatach symbolem „A” lub „Av”. Tryb przysłony pozwala nam w pełni regulować głębię ostrości, ma to wielkie znaczenie w komponowaniu zdięcia, sami decydujemy o tym czy tło ma być rozmazane czy też, na zdięciu ma być widoczna większa ilość szczegółów. Otwór przysłony wyrażany jest w liczbie f. Np. f3.3 oznacza duży otwór przysłony pomocny w makro bądź zbliżeniach oraz portretach ( także ryb) i wszędzie tam gdzie chcemy wyeksponować główny obiekt. Natomiast powiedzmy f22 oznacza bardzo mały otwór przysłony, używany przede wszystkim w fotografii krajobrazowej. Zwiększając wartość f powodujemy to, że otwór przysłony się zmniejsza, w raz ze zmniejszeniem otworu przysłony więcej elementów pozostaje ostrych w tle. Jeśli chcemy zrobić rybie zbliżenie , lub mały „portrecik” ustawmy wartość przysłony na możliwie najniższą wartość – np. f3.5. Jeśli chcemy zrobić zdięcie całego akwarium ustawmy wartość f na około f5. Należy wspomnieć, że im bardziej zmniejszymy otwór przysłony, tym dłuższy będzie czas naświetlania.
9. Co jeśli aparat nie może złapać ostrości ?
Aparaty cyfrowe, które nie mają specjalnej lampki wspomagającej autofokus, często mają problemy ze złapaniem ostrości w sytuacjach niedostatecznego oświetlenia. Jak sobie z tym poradzić ? Większość kompaktów (z wyjątkiem tych najtańszych) posiada wybór pomiędzy automatycznym i manualnym ustawianiem ostrości. Jeśli autofokus Cię zawodzi przełącz na manual focus ( skrót w aparatach zwykle - MF) i ustaw ostrość ręcznie.
10. Ćwiczenie czyni mistrza.
Nawet jeśli przeczytałeś cały ten tekst nie nauczyło Cię to robić zdięć, gdyż jest to tylko zalążek teorii o fotografii. Nawet najlepszy tekst nie nauczy nas robić dobrych zdięć , może jedynie nam pomóc oswoić się z tą dziedziną. To tak jak jazda na rowerze - możemy znać teorię , ale jeździć musimy nauczyć się sami. Myśle, że z fotografią jest podobnie.
Tekst pożyczony od Loctera z innego forum