Lumeny wcale nie są najważniejsze. Określają jasność (ilośc światła czy zwał jak zwał) odbirana przez ludzkie oko, a my widzimy głównie zielone widmo w gruncie rzeczy bezużyteczne roślin.
Ważne są luksy.
Ważne jest widmo niebieskie i czerwone.
jeszcze ważniejsze jest odpowiednie natężenie światła, ponieważ rośliny mogą się przystosować do nie własciwego widma jeśli mają odpowiednie natężenie ale jeśli światła będzie za mało nawet w odpowiednim widmie to rośliny sobie nie poradzą w takich warunkach.
Co do samych swietlówek które wujek_bogdan kupiłeś to niepotrzebnie wyrzuciłeś pieniądze w błoto, bo sun-glo swieci takim samym światłem jak zwykła świetlówka biurowa a live-glo też żadna rewelacją są o wiele tańsze odpowiedniki. Zamiast przepłacać za kolejnego Hagena kup Osram flora w OBI za 18 zł, daje takie same swiatło jak drogie świetlówki typu gro-lux czy aqua-glo.
Jest jeszcze jedna rzecz która wpływa na ilość światła wpadającą do akwarium, statecznik. Najlepsze są elektroniczne.
No i możesz też pokrywę od wewnątrz wykleić czymś co odbija światło, np wyklejając pazłotkiem lub folią lustrzaną.
Właśnie o natężenie światła mi chodziło. Tego w odpowiednich pasmach, bo świetlówka emitująca tyle samo lumenów może mieć w spektrum zbyt mało pożądanego widma. Ponieważ nie jestem orłem z fizyki zamieszczę kilka definicji by nie dochodziło do nieporozumień. No i przepraszam za zboczenie z tematu nawożenia CO2 sensu stricto.
Źródło:
http://www.malawicichlidhomepage.com/mch%20polish/lighting_polkish05.htmlŚwiatło widzialne jest częścią widna elektromagnetycznego leżącego pomiędzy falami, których długość klasyfikuje je jako ultrafioletowe (380 nm) i podczerwone (700 nm).
Światło niewidzialne to fale długości „niewidzialnej” dla ludzkiego oka. Oczywiście nie oznacza to wcale, że także i inne stworzenia nie są w stanie ich zobaczyć. Najbardziej znane są tu chyba podczerwień i ultra fiolet, które znajdują się poniżej barwy czerwonej i ponad fioletową. Promieniowanie UV jest także wykorzystywane do sterylizacji wody.
Wat to oznaczenie poboru mocy niezbędnej do pracy dla zastosowanego sprzętu oświetleniowego. Dwa źródła światła wymagające tej samej mocy, mogą wytwarzać światło o innych poziomach. Energia, która nie jest zużywana do produkcji światła, uwalniana jest zazwyczaj w postaci ciepła, nie znajdującego zastosowania w akwarystyce. Dlatego też, należy rozważyć tylko te rozwiązania, które zapewniają, w proporcji do zużytych W. mocy, odpowiednio dużo światła. I tak, świetlówki i lampy metalohalogenkowe są w porównaniu ze zwykłymi żarówkami i lampami halogenowymi, znacznie wydajniejsze.
Lumeny oznaczają całkowitą ilość światła, jaką jest w stanie wygenerować żarówka. Jest to jedna z najistotniejszych informacji, które zapewnić powinien producent sprzętu oświetleniowego. W przypadku dwóch źródeł światła posiadających takie samo spektrum, to, które emituje więcej lm będzie też świeciło znacznie jaśniej. Aczkolwiek bardzo istotna, informacja taka nie jest jedyną, jaką powinna dotrzeć do akwarysty. Lampa może bowiem wytwarzać dużo lumenów o niewielkim skupieniu. Oznacza to, że nigdy nie dotrą one do naszych roślin lub koralowców. Może też emitować fale o nieodpowiedniej długości lub zakresie (na przykład pasmo zielone zamiast potrzebnego pasma czerwonego i niebieskiego).
Luksy określają właściwe natężenie światła padającego na określoną powierzchnię. Wartość ta, definiowana jest jako liczba lumenów na metr kwadratowy. Oznacza to, że jeśli lampa emitująca 3000 lumenów jest skoncentrowana idealnie na obszarze 1 metra kwadratowego, to intensywność światła w dowolnym miejscu będzie wynosiła 3000 luksów. Oczywiste jest, że w ten sposób lepiej wyraża się wymagania oświetleniowe. Ilość światła jakie pada na podłoże w akwarium, lub na liście roślin, jest wielkością którą na pewno warto jest zmierzyć. Producent sprzętu oświetleniowego nie zna głębokości naszego zbiornika, nie wie nic, na temat powierzchni odbijających światło itd. Nie może więc podać nam tej wartości. Różnica pomiędzy lumenami a luksami polega na tym, że podczas gdy lumeny są emitowane, luksy docierają do określonej powierzchni.
CRI (Indeks oddawania barw) identyfikuje stopień przesunięcia, jakiemu ulegają kolory obiektów, kiedy zostaną one oświetlone przez określone źródło światła. Mówiąc prościej, CRI wyraża stopień, w jakim źródło światła oddaje wrażenie rzeczywistych kolorów. CRI jest indeksem o skali od 0 do 100. Źródło światła o CRI równym 100 oznacza, że oświetlane przez nie obiekty wyglądają tak, jak powinny; że ich naturalny kolor nie jest zniekształcony. Źródło światła o bardzo niskim CRI będzie miało tendencje do sprawiania, że obiekty jawią się w innym odcieniu, a nawet kolorze, niż w rzeczywistości. Przykładem światła o wysokim CRI jest oczywiście światło słoneczne. Niektóre świetlówki mają bardzo wysoki CRI (powyżej 80 lub nawet 90).
Temperatura w Kelwinach (kolor światła).Światło białe może sprawiać wrażenie mniej lub bardziej „ciepłego”. Światło nieco bardziej czerwone lub żółte i światło białe wydaje się być „cieplejsze”. Nieco bardziej niebieskie i jasne zdaje się być „chłodne”. Można to oszacować ilościowo przez wyznaczenie temperatury koloru, podanej w stopniach Kelwina. Wyjaśniając pojęcie temperatury koloru można się posłużyć przykładem bryły żelaza (czarne ciało) zmieniającej kolor w miarę podgrzewania do różnych temperatur. Ciepłe, czerwonawe światło uzyskuje się przy temperaturze około 3500 stopni Kelwina, powyżej 6000 stopni Kelwina światło nabiera niebieskawego odcienia. Światło słoneczne ma temperaturę około 5000 stopni Kelwina. Oznacza to, że z fizycznego punktu widzenia niebieski jest „cieplejszy” od „czerwonego”.