Zeby nie było że jedynie czerpie z tego forum
również podziele sie swoja wiedzą odnośnie przebudowy pokrywy oswietleniowej ABS Wromak
Na początek pokrywa od wewnątrz została cała wyklejona folią samoprzylepna odbijającą światło Folie można kupić na allegro w odpowiednim rozmiarze dla naszej obudowy
http://allegro.pl/folia-chrom-zloto-samoprzylepna-metalizowana-i1406963948.htmlUprzedzam ze jej naklejenie nie jest latwe szczególnie przy pokrywie typu profil Ja posluzylem sie tu plynem do okien ktorym najpierw skropilem cala obudowe a dopiero po tym zabralem sie za przyklejanie na tzw mokro
Estetycznosc wykonania moge ocenic na 4 efekt lustra na 5
Po tej operacji przystapiłem do wykonania oswietlenia nocnego led
W tym celu zaopatrzyłem się 10 diód LED niebieskich z tego sklepu
http://www.sklep.neoled.pl/led_5_mm_cylindryczne/1813,46301,pokaz,dioda_led_5mm_niebieska_-_kat_swiatla__100.htmlTyp diody: Dioda 5 mm
Kolor światła: niebieski
Napięcie zasilania: 2,8-3,6 VDC
Pobór prądu: 20 mA
Kąt światła: 100º
Strumień światła: 1000 mcd
Długość fali:465-475 nm
Bardzo długi czas życia do 100 000 godzin
2 srednice koszulek termokurczliwych
3 m kabla
10 rezystorów dobranych na tej stronie
http://www.tuning-pc.pl/modding-pc/faq-moddingu/4521-obliczanie-rezystora-dla-diody-led.htmlDiody zostały polutowane według schematu zaczerpnietego z innego watku ( równolegle )
Nastepnie zaopatrzylem sie w korytko elektryczne do maskowania kabli o wymiarach 10mmx17mm . Korytko zostalo dociete na dlugosc zbiornika po czym w rownych odstepach ponawiercalem w nim otworki wiertlem fi 5mm w celu umieszczenia diód. Polecam dobrze przemyslec wymiary korytka, szczególnie wysokosc żeby nagle nie okazało sie ze diody wyladuja nam w wodzie. Przy zastosowaniu cienkiego i miekkiego przewodu mysle ze spokojnie wystarczy 10x10mm
Całość podłaczona została do ładowarki telefonu komórkowego LG.
Tu napomknę że najlepiej wybrać ładowarkę o jak najbliższym napięciu do napięcia pracy wybranych przez nas diód. Wyjdą wtedy mniejsze rezystorki no i oczywiscie straty energii zostaną zminimalizowane
Kolejnym ważnym parametrem przy wyboże ladowarki jest jej amperaż tak aby wystarczył do zasilenia wybranej przez nas ilości diód. Jest to bardzo latwo obliczyc dzieląc amperaż ładowarki przez 20mA ( tyle przyjmuje sie dla 1 diody) Uzyskany wynik to maksymalna ilosc diod jaka mozna podłaczyć.
Oba konce korytka zalalem dokladnie silikonem akwarystycznym po czym przykleiłem do obudowy.
Efekt :
Optimum dla 200l to jakies 10-12 diód
Zaprawiony juz w bojach zabrałem się jeszcze za wymianę statecznika na elektroniczny oraz dołożenia świetlówki.
Proponuję użycie tylko markowych stateczników z ciepłym startem Ja kupiłem Philipsa 2x36W do świetlówek T8 2x30W. (Philips chyba nie robi mniejszych 30W )
Nalezy rowniez kupić troche ( 1,5m ) przewodu elektrycznego ale nie plecionego tylko normalnego drutu miedzianego. Ułatwi to znacznie wciskanie go w zatrzaski oprawek i statecznika. Reszte można wykorzystać z istniejącej już instalacji.
Otwarcie górnej komory pokrywy nie powinno stanowić problemu gdyz jest ona jedynie wklejona na silikon Wystarczy podwazyc płaskim śrubokrętem.
Oryginalne stateczniki stawiaja troche oporu gdyz sa przynitowane jednak ich plytki montazowe mozna latwo wyjac poniewaz wklejone sa na ten sam silikon co przykrywka. Nity rozwiercamy
Montujac nowy statecznik wkleilem te plytki tak aby znajdowal sie on w powietrzu w celu lapszego chlodzenia. Plytki wkleilem na calej dlugosci klejem termicznym w celu usztywnienia korytka
Samego podłączenia przewodów nie będe tu opisywał gdyż każdy statecznik ma ją nadrukowaną na obudowie.
Dodam tylko, że sama wymiana jest warta zachodu gdyż pokrywa zrobila sie o wiele lżejsza, statecznik sie nie grzeje ( jest poprostu caly czas ciepły), a same jarzeniówki troszkę lepiej świecą.
Skoro już miałem całe bebechy na wierzchu, zachęcony opisami na forach rozpocząłem dokładanie jeszcze jednej świetlówki T8 18W 865 Philips na elektronice ze swietlowki kompaktowej.
W tym celu kupiłem
Świetlowke kompaktowa Osram 24W z cieplym startem ( napis na pudełku 10 lat gwarancji )
Tak wygladają bebeszki
kable od swietlowki nalezy wlutowac w ten sam sposób jak bylo to polaczone w swietlowce kompaktowej
Na jedna strone liczac od dolu piny 1,2 na druga 3,4 tak jak zaznaczyl to sebastian w innym wątku
Prosze zwrocic uwage ze na plytce znajduje sie oznaczenie 23W a nie jak na opakowaniu 24W
Tu wrzucam fotki jak rozebralem swietlowke
Do tego potrzebne nam dwie oprawki bryzgoszczelne np
http://allegro.pl/oprawka-bryzgoszczelna-do-swietlowki-t8-266-i1409969968.htmlsilikon akwarystyczny i jesli posiadamy pistolet na wklady klejowe
Oprawki docinamy na wysokość tak aby nie wyszły nam zbyt blisko wody i przyklejamy za pomocą silikonu następnie ciągniemy od nich kabelki i przeciagamy do srodka korytka Ja posłużyłem się tu wiertarką i wiertłem 8mm Całość łapiemy punktowo do oprawy klejem termicznym a nastepnie zasmarowujemy silikonem.
Nastepnie w odpowiedniej kolejności lączymy z elektronika z kompaktu.
Ja elektronike pozostawilem w oryginalnej obudowie swietlowki która zaślepiłem jakąs plastikowa zatyczka a wychodzace kabelki uszczelniłem do okoła klejem termicznym po czym polaczylem wszystko kostkami elektrycznymi .
Zasilanie tego ukladziku mozna połaczyc z zasilaniem statecznika lub zrobic to na oddzielnym kablu w celu sterowania jedna swietlowka.
Na swietlowkach pozakladalem jeszcze odblysniki
A oto efekt